ساعت

راهنمای خرید ساعت رولکس

ساعت رولکس

خرید یک ساعت رولکس، می تواند نقطۀ عطفی در زندگی شما باشد، کمتر برندی در زمینۀ ارائۀ یک سبک ساخت جدید، مانند رولکس موفق بوده است.

رولکس هم به عنوان یک برند و هم به عنوان یک شی فیزیکی، یکی از شناخته شده ترین نمادهای سطح اجتماعی در جهان است.

اما همه منظوره بودن رولکس باعث نمی شود که یکی از ساعت های رولکس برای همه مناسب باشد.

ادامۀ مطلب را بخوانید تا نحوۀ خرید ساعت رولکس مناسب خودتان را بیاموزید ، و هنگام خرید آن، آگاه و زیرک باشید.

 

در این مقاله قصد داریم جزئیات زیادی را مورد بررسی قرار دهیم زیرا می خواهیم یک راهنمای جامع برای آگاهی و خرید اولین رولکس، به شما ارائه دهیم. این مطلب، اساساً یک کتاب الکترونیکی است. در واقع، ما یک نسخۀ الکترونیکی برای شما فراهم کرده ایم که هر زمان که دوست داشتید می توانید آن را دانلود کرده و به آن مراجعه کنید!

1- چرا یک رولکس بخریم؟


 

سطح اجتماعی

رولکس در میان ساعت هایی که نشان دهندۀ سطح اجتماعی افراد هستند، یک نام معتبر است.

این ساعت ها به لطف طرح های استاندارد بدنه و انتخاب محدود بند، نسبت به ساعت های دیگر بسیار سریعتر تشخیص داده می شود. حتی افراد غیره حرفه ای در ساعت نیز آنها را تشخیص می دهند و متوجه پیام آن می شوند.

نظرسنجی از آمریکایی های ثروتمند (خانوارهایی با درآمد بالای 100000 دلار) توسط بانک سرمایه گذاری RBC Capital Markets نشان داد که 12.3٪ از آنها در سال 2019 مایل به خرید رولکس هستند ، هیچ ساعت دیگری به این رقم نزدیک نبود.

اعتبار (خوشنامی)

یک تحقیق در سال 2019 توسط موسسه اعتبارسنجی، رولکس را به عنوان معتبرترین شرکت جهان معرفی کرد.

قبل از اینکه ساعت ها، وسایلی لوکس شوند، آنها صرفا ابزار بودند. رولکس، با ساخت مطمئن ترین ساعت ها، به ویژه ساعت های غواصی، شهرت قابل توجهی کسب کرد . ساعت Submariner (1953)، اولین ساعت ضد آب تا 100 متر زیر آب بود.

رولکس، “به معنای واقعی” ساعت های خود را آزمایش می کند. به عنوان مثال، تمام مدل های اویستر پرپچوال (Oyster Perpetual) تحت فشار آب 10٪ بیشتر از “عمق نامی” خود (عمقی که ساعت می تواند در آن، بدون مشکل بکار خود ادامه دهد) آزمایش می شوند و ساعت های غواصی، با فشار 25٪ بیشتر از “عمق نامی” خود، آزمایش می شوند.

دقت، درستی

رولکس، از نظر دقت در صنعت پیشرو است و اولین شرکتی بود که در جهان، به دریافت گواهینامۀ Chronometric Precision (دقت زمان سنجی) نائل شد. امروزه تمام موتور های رولکس دارای گواهینامۀ Chronometric هستند. به علاوه آنها ساعت های خود را از نظر داشتن +2/-2 ثانیه انحراف در روز، آزمایش می کنند.

ساخت کاملا داخلی

رولکس یکی از معدود ساعت سازان در جهان است که تقریباً همه اجزای ساعت های خود، از جمله فلزاتی که از آنها استفاده می کند را در داخل شرکت می سازد. این شرکت، پالایشگاه طلای خود را دارد و آلیاژهایی می سازد که توسط هیچ شرکت دیگری قابل کپی برداری نیست.

تاریخچه

هنگام خرید یک رولکس، شما در حال خرید ساعتی هستید که  میراث آن در عمق زمان امتداد داشته است.

تاریخچۀ مختصر ساعت رولکس


1905: هانس ویلسدورف و دامادش آلفرد دیویس یک شرکت ساعت سازی را در لندن راه اندازی می کنند و آن را “ویلسدورف و دیویس” می نامند.

1908: هانس ویلدورف به این نتیجه می رسد که آنها به یک نام تجاری قابل ترجمه و جذاب نیاز دارند ، بنابراین، این کار را انجام می دهد. او بعداً می گوید: “جن های خوب در گوش من زمزمه کردند:” رولکس “.

1919: رولکس به ژنو سوئیس نقل مکان می کند، جایی که تا امروز، مقر آن باقی مانده است. ژنو از قرن شانزدهم میلادی، هنگامی که تحریم جواهرات از سوی کالوینیست ها، باعث گردید جواهرسازان بیکار شده به سمت ساعت سازی روی بیاورند، قلب صنعت ساعت های لوکس بوده است.

1926: رولکس اولین ساعت ضد آب خود، یعنی رولکس اویستر (Rolex Oyster) را اختراع کرد ، این ساعت توسط مرسدس گلیز، اولین زن انگلیسی که کانال انگلیس را شنا کرد، مورد تأیید قرار گرفت.

تبلیغ رولکس در مجله دیلی میل

رولکس این تبلیغ تمام صفحه را در یک روزنامه بریتانیایی منتشر کرد تا از تأییدیه مرسدس گلیز استفاده کند.

 

1931: رولکس اولین ساعت خود،کوک شونده را اختراع کرد ، یعنی اویستر پرپچوال (Oyster Perpetual).

1945: رولکس اولین ساعت دارای تاریخ را اختراع می کند ، دیت جاست (Datejust) .

1945: ویلسدورف در مخالفت با سیاست های بی طرفی بیشتر کسب و کارها در سوئیس، هزاران رولکس مصادره شده را برای نیروهای متفقین جایگزین می کند، که از آن ساعت ها در فرار بزرگ استفاده می کنند.

1953: ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای به عنوان اولین مردانی که قله کوه اورست ، بالاترین مکان روی زمین را فتح می کنند، رولکس را با خود به اورست می برند. متعاقباً Rolex Explorer به افتخار آنها نامگذاری می شود.

ساعت رولکس اکسپلورر

1960: یک رولکس با طراحی ویژه، به پایین ترین نقطۀ روی زمین، Challenger Deep،  به عمق 10912 متر زیر آب، برده شد.

1963: رولکس اولین کورنوگراف مسابقه ای، کازموگراف دیتونا (Cosmograph Daytona) را اختراع کرد.

دهه 1970: “بحران کوارتز” صدمات زیادی به صنعت ساعت سازی سوئیس وارد کرد . در این بحران، بازار از ساعت های کوارتز ارزان قیمت آسیایی پر شده بود. رولکس ساعت های مکانیکی و بازار خود را بر مبنای میراث فرهنگی و صنایع دستی، حفظ کرد و در دهۀ 1980 برند معتبری برای جوانان خوشپوش بود.

2- اصطلاحات اساسی ساعت


محفظه (Case: بدنۀ ساعت است که قسمتهای داخلی را در خود جای می دهد. نکته قابل توجه این است که تقریباً تمام ساعت های رولکس دارای بخش پشتی توپر و پیچی هستند (مانند پیچ بسته می شوند) که آنها را از بدنه های  متداول تر که با ضربه جا می افتند و یا آن هایی که دارای پیچ های خارجی هستند، متمایز می کند.

 

تاج (Crown) : یک دستگیره در سمتی که برای چرخاندن و متوقف کردن ساعت و یا تنظیم زمان و تاریخ استفاده می شود. تاج رولکس با یک آرم تاج مشخص شده است و به صورت آب بندی روی کیس پیچیده شده و آن را ضد آب می کند.

 

کریستال (Crystal) : سطح کریستالی شفاف، محدب که صفحۀ ساعت را پوشانده است. از دهه 70، رولکس، کریستالهای خود را با استفاده از یک یاقوت کبود مصنوعی می سازد.

 

بزل (Bezel) : حلقۀ بیرونی گرد که بدنه را آب بندی می کند. بسیاری از رولکس ها دارای یک بزل شیار دار هستند که در ابتدا برای پیچ کردن بزل بر روی کیس، و سپس برای بزل های قابل چرخش بکار می رفت، و اکنون نیز، صرفا به عنوان یک دکوراسیون متمایز کننده استفاده می شود.

 

 بند (Bracelet) : بند فلزی ساعت که برای بستن ساعت به مچ دست خود استفاده می کنید. یک بند رولکس اغلب با قفل بند (Crownclasp) مخفی ارائه می شود که باعث می شود بند یک تکه به نظر برسد.

 

لبه ها (Lugs) : لبه های بیرون زده خود ساعت که بدنه را به بند وصل می کنند.

 

مدل (Model) : طراحی بیرونی ساعت؛ هر مدل رولکس دارای یک شماره مرجع است که سال، نسخه و همچنین کالیبر را برای شما مشخص می کند.

 

موتور / کالیبر : نوع روش مکانیکی داخل ساعت است.

 

پیچیدگی ها (Complication) : هر عملکردی که در یک ساعت انجام می گیرد تا چیزی بیشتر از گفتن زمان را انجام دهد (نمایش ساعت ها، دقیقه ها و ثانیه ها) ، مانند عقربه های اضافی در یک کرنوگراف.

 

شب نما (Lume) : رنگ درخشان در تاریکی که روی عقربه ها و اعداد بکار می رود.

 

فنر/ شاه فنر (Spring / Mainspring) :  یک فنر پیچشی فلزی که قدرت ساعت را تامین می کند. سیم پیچ را محکم می کند. فنر پیچیده می شود و با باز شدن تدریجی، چرخ دنده ها را به حرکت در می آورد.

 

چرخ تعادل (Balance wheel) : بخشی از ساعت است که با نوسان خود، زمان را به قطعات مساوی تقسیم می کند.

 

چرخ دنگ (Escapement) : بخشی که تنظیم کنندۀ جریان انرژی از فنر به چرخ تعادل است.

3- اصطلاحات خاص رولکس


قطعات یدکی رولکس (Aftermarket) : قطعات ساخته شده توسط شرکت هایی غیر از رولکس که آرم یا علائم برجسته فیک رولکس روی آنها دیده نمی شود.

Bubbleback : برای توصیف مدل های اولیه Rolex Perpetual استفاده می شود، زیرا آنها دارای یک بدنۀ ضخیم هستند تا موتور های (movement) بزرگ تر از حد معمول را در خود جای دهند.

قفل بند مخفی (Clasp / Crownclasp) :  قلابی که در زیر اتصال بند پنهان شده است و بند را به یک حلقۀ پیوسته تبدیل می کند.

سیکلوپس ( Cyclops ) :  یک ذره بین کوچک روی کریستال که برای بزرگنمایی تاریخ استفاده می شود و در دهه 50 توسط رولکس ثبت اختراع شد.

دریچه فرار هلیوم (HEV) : دریچه ای که بطور مشترک توسط رولکس و دوکسا ساخته شده است تا هنگامی که یک غواص دوباره به سطح می آید اجازه دهد گازها از محفظۀ ساعت خارج شوند.

تنها مدل ساعت رولکس با دریچۀ فرار هلیوم

تنها مدل رولکس با دریچۀ فرار هلیوم، Sea،Deller  است.

اویستر (Oyster) : نامی که بنیانگذار رولکس هانس ویلسدورف از دهه 1920 به اولین ساعت های ضد آب داد. هنوز هم در بسیاری از نام های مدل های مختلف و اصطلاحات رولکس استفاده می شود.

نیرو محرکۀ دائمی (Perpetual Movement) : نیرومحرکه اتوماتیک یا خود کوک شونده، که باعث می شود وزنه ای در داخل ساعت به عقب و جلو بچرخد و کشش فنر را بطور ثابت حفظ کند.

شماره مرجع (Reference number: در سمت ساعت 12 هر رولکس؛ مواد و ساخت آن مدل و نسخه خاص، توصیف شده است. آخرین رقم مواد را نشان می دهد که در آن: طلای زرد 8، طلای سفید 9، فولاد 0 ، پلاتین 6 است.

شمارۀ سریال ، شناسه منحصر به فرد آن ساعت خاص است که در در سمت ساعت 6 قرار دارد.

حرکت جاروبی (Sweeping Movement) : به حرکت ثانیه شمار که با جابجایی سریع 5 تا 8 بار در ثانیه جابجا می شود​​، اشاره دارد و بدین ترتیب به جای حرکت تیک تاک ساعت های معمولی، توهم حالت جاروب کردن را به بیننده می دهد.

4- قطعات رولکس (اجزاء رولکس)


ازدیاد مدل های مختلف رولکس می تواند گیج کننده به نظر برسد. اما هنگامی که آنها را به اجزای تشکیل دهندۀ آنها تقسیم کنید، می توانید تفاوت بین مدل های مختلف را به آسانی دریابید. کلیه رولکس ها از ترکیب های مختلفی از 9 ماده اصلی، 2 کلیپس یا قفل بند، 2 گسترش دهندۀ کلیپس، 6 بند و 6 بزل، ساخته شده اند.

9 مادۀ اصلی رولکس


پلاتین: رولکس از پلاتین 950 استفاده می کند (950 هزارم پلاتین، که معمولاً با روتنیم ترکیب می شود) که آن را به اندازۀ کافی مستحکم می کند تا بدون از دست رفتن درخشش آن، در بدنۀ ساعت استفاده شود.

طلای سفید k 18 : طلای سفید رولکس چنان به نظر می رسد که تابش می کند.

طلای زرد k 18 : آلیاژ طلای مخصوص رولکس، با یک رنگ نمادین.

طلای اوروز k 18 طلای رزگلد که با نقره و مس اضافه شده رنگی بی نظیر می یابد و در نور آفتاب، رنگ پریده نمی شود.

فولاد صدفی (Oystersteel) : سوپر آلیاژ فولادی مخصوص رولکس. یک فولاد L 904 ، که به اندازه فلزات گرانبها در برابر خوردگی مقاوم است. همچنین هنگام جلا دادن دارای یک درخشش استثنایی است.

Rolesor : ترکیبی از فولاد صدفی و طلا که در رولکس های دو رنگ بکار می رود. نام Rolesor توسط رولکس در سال 1933 ثبت اختراع شد. در رنگ زرد یا Everose Rolesor ، بزل، تاج سیم پیچ (فنر پیچشی)، و اتصالات مرکزی بند، طلا است ، در مدل های Rolesor سفید، تنها بزل طلا است.

رولکس دیت جاست

این یک ساعت Rolex Datejust است که با Rolesor ساخته شده است.

 

Chromalight : شب نمای رولکس . در نور روز، سفید به نظر می رسد و در تاریکی به رنگ آبی درخشان است.

سنگهای قیمتی : در این ساعت ها انواع مختلفی از سنگها استفاده می شوند اما الماس متداول تر است.

Cerachrom : سرامیک اختصاصی رولکس که در بزل ها استفاده می شود . ضد خش و ضد اشعه ماوراء بنفش است، بنابراین رنگ آن از بین نمی رود.

2 نوع اتصال یا کلیپس های بند


Crownclasp / Crownlock : کلیپس یا قلاب هوشمند که هنگام بسته شدن تقریبا نامرئی است.

 

در اینجا می توانید ببینید که Crownclasp چگونه “نامرئی” شده است.

 

Oysterclasp / Oysterlock : محبوب ترین و ایمن ترین کلیپس یا قلاب رولکس است که دارای یک مکانیزم قفل اضافی که بر روی قلاب اصلی، تا می شود.

2 نوع “گسترش دهنده های” کلیپس رولکس


اتصال آسان (Easylink) : مکانیزمی که به شما امکان می دهد بند ساعت را به اندازه 5 میلی متر گسترش دهید (بزرگتر کنید).

قفل لغزشی (Glidelock) : امکان گسترش حداکثر تا 20 میلی متر، با افزایش های 2 میلیمتری را فراهم می کند ، برای غواصان ساخته شده است تا آن را روی لباس غواصی به دست کنند.

6 نوع بند رولکس


بند Jubilee: اتصالهای پنج تکه که در ساعت های لباسی (مناسب برای ست با لباس) و ورزشی استفاده می شود و دارای کلیپس های Oysterlock یا Crownlock می باشد.

بند صدفی (Oyster) : اتصال های سه تکه بزرگتر برای ایجاد ظاهری اسپرت تر که تنها با قلاب یا کلیپس Oysterlock همراه است.

بند پرزیدنت (President) : کمتر متداول است، از اتصال های سه تکه ای ظریف گرد استفاده می کند و فقط با کلیپس های Crownlock همراه است.

 

در اینجا یک راهنمای بصری مفید برای انواع مختلف بند رولکس ارائه شده است.

 

بند Pearlmaster : ظریف ترین بند رولکس است، با اتصالهای پنج تکه و یک قلاب Crownlock.

بند چرمی رولکس : با رنگها و حالتهای مخفی مختلفی عرضه می شود و دارای قلاب Oysterlock یا یک سگک پین دار ساده است.

بندOysterflex: یک بند  لاستیکی لوکس با هسته فلزی و قلاب Oysterlock.

6 نوع بزل رولکس (حلقه هایی که در ابتدا برای آب بند کردن شیشه ساعت بکار می رفتند)


بزل های ساده : از جنس استیل و فلزات گرانبها است.

بزل های شیار دار : فقط از جنس فلزات گرانبها موجود است.

بزل های ثابت حکاکی شده : فقط در Explorer II و Cosmograph Daytona دیده می شود. نشانه‌های مشخصۀ آن حکاکی شده از جنس Ostrersteel، فلز گرانبها یا Cerachrom است.

 

بزل ساعت رولکس

بزل چرخان با درج نوشته ها، از جنس Cerachrom است و در طیف گسترده ای از رنگ ها و ترکیب رنگی ساخته شده است.

 

بزل چرخان با درج نوشته ها :  در ساعت های حرفه ای استفاده می شود. نوشته ها از جنس Cerachrom است.

بزل از جنس فلزات گرانبها :  بزل های اسپرت اما ظریف و حکاکی های عمیق، منحصرا برای Yachtmasters  .

بزل های جواهر نشان (Bezeweled) :  بیشتر بزل ها با سنگهای قیمتی پوشیده شده اند.

5- موتور های اصلی مدرن رولکس


3255 : موتور کاملاً دقیقی که در سال 2015 معرفی شده است. رولکس می گوید که دقیق تر از +3/-2  ثانیه در روز است، که دو برابر استاندارد تعیین شده توسط مقامات رسمی موسسه آزمایش سوئیس است.

3235 : کالیبر نسل بعدی که در سال 2016 معرفی شد. بیش از 90٪ از قسمت های موتور سوپراستارهای قبلی رولکس تعویض شده اند، 3135 با یک چرخ دنگ جدید Chronronic، عرضه می شود که 15٪ کارآمد تر است، و دارای 70 ساعته ذخیرۀ انرژی است. ( به معنای این است که به مدت سه روز بدون کوک کردن کار می کند).

3135 : در سال 1988 معرفی شد و اساس جدیدترین رولکس ها را تشکیل می داد تا زمانی که شروع به جایگزینی با 3235 کرد. شامل یک سوئیچ، با تعویض فوری تاریخ در نیمه شب است و انواع بسیار زیادی دارد:

3130 : هیچ ویژگی اضافی در آن وجود ندارد

3131 : شامل سپر ضد مغناطیسی است (اما مکانیسم تاریخ ندارد)

3132 : شامل سیستم ضد شوک Paraflex  است (بدون مکانیسم تاریخ)

2235 : نسخه کوچکتر نمونۀ اصلی است

2230 : نسخۀ کوچکتر بدون تاریخ است

4130 : موتور کرونوگراف فقط در Daytona استفاده می شود، بدون تاریخ است.

رولکس دیتونا 4130

کالیبر 4130 که قدرت Daytona را دارد.

 

3186 : یک موتور 24 ساعته GMT دارد.

3187 : 3186 به علاوۀ سیستم ضد شوک  Paraflex.

9001 : شامل 2 منطقه زمانی و تقویم سالانه است. این پیچیده ترین موتور رولکس است و فقط در Sky،Dweller در دسترس است.

6- سه دسته ساعت های مدرن رولکس


Oyster Perpetual Classic: ساعت های ضد آب ، متنوع در سبک های کلاسیک. 6 مدل موجود است.

Oyster Perpetual Professional : ساعت های ورزشی با عملکرد ویژه. 7 مدل موجود است.

سلینی (Cellini) : ساعت های سنتی شیک، اغلب ساعت های لباسی (مناسب برای ست کردن با لباس). نسبت به دسته های دیگر کمتر ضد آب است اما در عین حال در برابر آب مقاوم است. 4 مدل.

7- راهنمای خرید یک ساعت رولکس: مدل های حرفه ای


 

Cosmograph Daytona | کازموگراف دیتونا

یک ساعت مسابقه ای بسیار محبوب که در تعداد بسیار کمی ساخته شده است. اگر رابطه خوبی با نماینده مجاز محلی خود نداشته باشید، باید برای یک مورد جدید در لیست انتظار قرار بگیرید یا مبلغ بیشتری را برای یک مدل استفاده شده بپردازید.

 

ساعت رولکس کازموگراف دیتونا

ساعت دیتونا با یک بند لاستیکی  Oterterflex عرضه می شود.

 

اندازۀ بدنه: 40 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 4130 با فنر مویی پاراکروم مغناطیسی و کلاچ عمودی.

ویژگی های موتور: دارای 3 زیر عقربه که ثانیه شمار، 30 دقیقه و 12 ساعت را نشان می دهد.

نوع بزل: بزل ثابت با مقیاس تاکومتر

نوع بند: بند اویستر یا Oysterflex با قلاب یا کلیپس Oysterlock

Sea-Dweller | سی دوئلر

بزرگترین ساعت رولکس ، ساعت مچی غواصی با عملکرد سنگین که از جنس اویستراستیل (Oystersteel) (جدید برای 2019) و Rolesor زرد، موجود است.

ساعت رولکس Sea-Dweller | سی دوئلر

نسخه  Deep Sea ساعت​​ Sea-Dweller که با جیمز کامرون به ته گودال ماریانا رفت.

 

اندازۀ بدنه: 43 میلی متر (Deep Sea: 44 میلی متر)

مقاومت در برابر آب: 1،220 متر / 4000 پا (Deep Sea: 3،900 متر / 12،800 فوت)

موتور: 3135

ویژگی های موتور: تغییر سریع تاریخ

نوع بزل: بزل  غواصی 60 دقیقه ای چرخان یک طرفه با درج نوشته ها.

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock و مکانیسم گسترش  Glidelock

Submariner | ساب مارینر

محبوب ترین و نمادین ترین ساعت رولکس است ، یک ساعت غواصی که توسط جیمز باند و استیو مک کوئین استفاده شده است. یک ساعت عالی و همه منظوره. مدل اصلی سیاه از جنس فولاد علاقمندان زیادی دارد.

 

ساعت رولکس Submariner | ساب مارینر

 

اندازۀ بدنه: 40 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 300 متر / هزار فوت

موتور: 3135 برای مدل های دارای تاریخ؛ 3130 برای مدلهای بدون تاریخ

نوع بزل:  غواصی 60 دقیقه ای چرخان یک طرفه با درج نوشته

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock و مکانیسم گسترش Glidelock

GMT Master II | جی ام تی مستر II

ساعت خلبانی با مجموعه ای از بزل های رنگی دو رنگ با نام های مستعار سودا مانند Pepsi (بزل قرمز و آبی)، Coke (قرمز و سیاه) و Rootbeer (قهوه ای روشن و تیره).

 

ساعت رولکس GMT Master II | جی ام تی مستر II

ساعت GMT Master II  دارای بزل مشهور پپسی است.

اندازۀ بدنه: 40 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3186

ویژگی های موتور: دارای مشخصات 24 ساعته و تاریخ

 نوع بزل: دو طرفۀ چرخان، 24 ساعته برای دنبال کردن چندین منطقه زمانی.

نوع بند: اویستر یا Jubilee

Explorer | اکسپلورر

ساعتی که با هیلاری و تنزینگ به اورست رفت (هرچند که تا آن زمان Explorer نامگذاری نشده بود). فوق العاده برای شرایط آب و هوایی سخت و دارای اعداد در ساعت های 3 ، 6 و 9.

 

ساعت رولکس Explorer | اکسپلورر

 

اندازۀ بدنه: مورد 39 میلیمتر از جنس Oystersteel

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3132

ویژگی های موتور: جذب شوک های فوق العاده قدرتمند

نوع بزل: ثابت

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock و سیستم گسترش Easylink

Explorer II | اکسپلورر II

این نسخه برای غارنوردی و سایر محیط های تاریک توسعه یافته است، بزرگتر از Explorer اصلی است.

 

Explorer II | اکسپلورر II

عقربه های 24 ساعته نارنجی روشن با دید بسیار خوب باعث می شود استفاده از Explorer II در نور کم راحت تر باشد.

 

اندازه بدنه: 42 میلی متر صدف

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3187

ویژگی های موتور: سیستم ضد شوک پارافلکس

نوع بزل: بزل 24 ساعته ثابت

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock

Milgauss | میلگاوس

یک ساعت مچی هیپ با صفحۀ نمایش کامل با عقربه های ثانیه شمار به رنگ نارنجی و صفحۀ کریستال با ته رنگ سبز.

 

Milgauss | میلگاوس

Milgauss می تواند در برابر الکترومغناطیس مقاومت کند ، این ویژگی برای کار در نیروگاه های برق در دهه 50 طراحی شد.

 

اندازۀ بدنه: 40 میلی متر صدف

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3131

ویژگی های موتور: سپر ضد مغناطیسی

نوع بزل: فولادی ثابت

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock

Air-King | ایر کینگ

بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک ساعت برای حمل و نقل هوایی به بازار عرضه شد زیرا بسیاری از خلبانان جنگنده از رولکس اویستر به دلیل خوانایی و دقت، استفاده می کردند.

 

Air-King | ایر کینگ

ویژگیهای عقربه های Air-King، هم ساعت و هم دقیقه، به گونه ای است که برخی از افراد آن را دوست دارند و برخی از آن متنفر هستند.

 

اندازه بدنه: 40 میلی متر صدف

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3131

ویژگی های موتور: سپر ضد مغناطیسی

نوع بزل: فولاد ثابت

نوع بند: بند  اویستر با قلاب Oysterlock

Yacht-Master | یات مستر

ساعت رولکس یات مستر با یک بزل که از هر دو طرف می چرخد برای زمان بندی مسابقات قایق رانی مناسب است. یک ساعت اسپرت که بیشتر لباسی است.

 

Yacht-Master | یات مستر

 

اندازه بدنه: 37 میلی متر یا 40 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 2236 در اندازۀ 37 میلی متر؛ موتور 3135 در اندازۀ 40 میلی متر

ویژگی های موتور: با مشخصات زمان؛ تاریخ

نوع بزل: صفحه 60 دقیقه ای دو طرفه ساخته شده از فلزات گرانبها

نوع بند: متنوع

Yachtmaster II | یات مستر II

ساعت Yachtmaster II با یک کرونوگراف شمارش معکوس شده و با چرخش بزل و تاج قابل برنامه ریزی است.

 

Yachtmaster II | یات مستر II

YachtMaster II دارای بزرگترین اندازۀ بدنه در میان رولکس ها است.

اندازۀ بدنه: 44 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 4161

ویژگی های موتور: کرونوگراف Regatta با تایمر شمارش معکوس

نوع بزل: بزل چرخان (از جنس Cerachrom یا فلزات گرانبها) که تایمر را برنامه ریزی می کند.

نوع بند: بند  اویستر با قلاب Oysterlock

8- راهنمای خرید رولکس: مدل های کلاسیک اویستر رولکس


 

Oyster Perpetual | اویستر پرپچوال

این ساعت مچی سه عقربه ای که تنها زمان را نشان می دهد، پایه ای ترین ساعت رولکس است و یکی از ساعت هایی است که بطور مستقیم بر اساس ساعت های اصلی اویستر ساخته شده است.

 

Oyster Perpetual | اویستر پرپچوال

Oyster Perpetual می تواند به عنوان یک ساعت ورزشی یا لباسی مورد استفاده قرار گیرد.

 

اندازه بدنه: اویستر در 26 میلی متر ، 31 میلی متر ، 34 میلی متر ، 36 میلی متر و 39 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 2231 (مدل های 26 و 31 میلی متری)؛ 3130 (مدل های 34 و 36 میلی متری)؛

موتور: 3132 (مدل 39 میلی متری)

ویژگی های موتور: فقط زمان را نشان می دهد.

نوع بزل: فولادی ثابت

نوع بند: بند اویستر با قلاب Oysterlock

Datejust | دیت جاست

ساعت رولکس دیت جاست یک ساعت لباسی (مناسب برای ست با لباس) نمادین است ، به این دلیل که “تاریخ درست قبل از نیمه شب تغییر می کند” به جای اینکه مانند اکثر چرخ های نشان دهندۀ تاریخ، مدت زمان زیادی طول بکشد تا تغییر کند.

Datejust | دیت جاست

 

اندازه بدنه: 28 میلی متر ، 31 میلی متر ، 34 میلی متر ، 36 میلی متر ، 41 میلی متر)

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 2236 (مدل 28 میلی متری و مدل 31 میلی متری)؛ 3135 (مدل 34 میلی متری)؛

موتور: موتور 3235 (مدل 36 میلیمتری و مدل 41 میلیمتری).

ویژگی های موتور: دارای تاریخ

عقربه ها و صفحۀ ساعت: گزینه های بسیاری وجود دارد ، می توانید دیت جاست خود را بصورت آنلاین سفارشی کنید.

نوع بزل: گزینه های بسیاری وجود دارد ، صاف ، شیاردار، با پوشش الماسه

نوع بند: می توان با یک بند  اویستر پوشید یا با یک بند Jubilee ست کرد.

Day-Date | دی دیت

در اصل یک دیت جاست است که با ویژگی های یک روز از هفته و عموما در پیکربندی های جالب تر از دیت جاست ارائه می شود. فقط به رنگ طلایی یا پلاتین عرضه می شود. نمونه های قدیمی  طلایی دی دیت از دهه 70 نسبتاً ارزان است.

 

Day-Date | دی دیت

Day-Date گاهی اوقات به عنوان پرزیدنت نیز خوانده می شود زیرا بسیاری از رهبران جهان آن را به دست کرده اند.

 

اندازه بدنه: 36 میلی متر و 40 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر / 330 پا

موتور: 3155 (مدل 36 میلی متری)؛ 3255 (مدل 40 میلی متری)

ویژگی های موتور: نشان دهندۀ روز و تاریخ

نوع بزل: صاف ، شیاردار و جواهر نشان

نوع بند: متنوع

Pearlmaster | پرل مستر

یک دیت جاست است که از سنگهای قيمتي با “منشاء اخلاقی” پوشيده شده است (این اصطلاح با توجه به حساسیت هایی که در زمینۀ تهیۀ سنگ های قیمتی در آفریقا، بدون رعایت حقوق انسانی است، بکار می رود). این یک نمونۀ گران قیمت رولکس است. اگر شما برای اولین بار رولکس خریداری می کنید، احتمالاً ظاهر و قیمت آن کمی برای شما غیره متعارف به نظر می رسد.

 

Pearlmaster | پرل مستر

Rolex Pearlmaster در بعضی از مدل ها بواسطۀ عقربه های مرواریدی آن نامگذاری شده است. اما این یکی، با الماس پوشانده شده است.

 

اندازۀ بدنه: 34 میلی متر و 39 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر/ 330 فوت

موتور: 2235 (مدل 34 میلی متری)؛ 3235 (مدل 39 میلی متری)

ویژگی های موتور: نشانگر تاریخ

نوع بزل: متنوع ، با سنگهای قیمتی

نوع بند: بند Pearlmaster

Sky-Dweller | اسکای دوئلر

پیچیده ترین ساعت رولکس، دارای منطقۀ زمانی دوم و تقویم سالانه است (که از نشانگرهای 12 ساعته برای نشان دادن ماه استفاده می کند).

 

Sky-Dweller | اسکای دوئلر

ظاهر آن مانند یک ساعت فولادی است، اما بزل آن از طلای سفید است، Sky-Dweller  همچنین بصورت تمام طلایی نیز عرضه می شود.

 

اندازه بدنه: 42 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 100 متر/ 330 فوت

موتور: 9001

ویژگی های موتور: منطقه زمانی دوم با نمایشGMT ؛ تقویم سالانه

نوع بزل: طلای شیاردار

نوع بند: بند اویستر یا چرم با قلاب Oysterlock

مجموعه Cellini | چلینی

این خط تولید ساعت لباسی رولکس، فقط از جنس فلزات گرانبها موجود است. طبق کاتالوگ آنها، این ساعت ها از “خطوط تولید  هوشمند و پالایش شده، مواد بی ضرر، پرداخت نهایی با کیفیت، استفاده می کنند که همۀ جزئیات استانداردهای هنر ساعت سازی در آن رعایت می شود.” قابل ذکر است که باراک اوباما یکی از این ساعت ها را استفاده می کرد.

 

مجموعه Cellini | چلینی

این مدل زیبا Cellini Moonphase است.

اندازه بدنه: 39 میلی متر

مقاومت در برابر آب: 50 متر / 165 فوت

موتور: 3132 (فقط زمان)؛ 3165 (تاریخ)؛

موتور: 3180 (دو زمانه)؛ 3195 (مراحل ماه)

ویژگی های موتور: فقط زمان؛ تاریخ؛ دو زمانه؛ مراحل ماه

نوع بزل: انواع مختلف (شیاردار؛ سنگهای قیمتی)

نوع بند: بند چرمی با سگک پین دار سنتی

9- مراحل خرید رولکس


گام 1: آیا شما از لحاظ ذهنی آمادگی خرید یک رولکس را دارید؟

قبل از اینکه هزینه‌ای برای خرید رولکس صرف کنید ، لازم است که این سه مورد را برای خود مشخص کنید.

1- وضع مالی شما

تا زمانی که بتوانید هزینه آن را به طور کامل پرداخت کنید برای خریدن یک رولکس صبر کنید . از کارت اعتباری استفاده نکنید.

2- ذهنیت شما

با خودتان در مورد اینکه چرا این ساعت را می خواهید صادق باشید. برای اکثریت قریب به اتفاق ما، این موضوع می تواند یک مسئلۀ شخصی باشد. این ساعت می تواند یک نماد وضعیت یا سطح اجتماعی و یک نشانگر موفقیت باشد. همچنین داشتن آن می تواند به سادگی راهی برای تحت تأثیر قرار دادن مردم باشد. دقت کنید که در مورد این خرید چه احساسی دارید. مطمئنا شما نمی خواهید این کار را فقط به این دلیل انجام دهید که احساس می کنید باید آن را انجام دهید.

در نهایت یک روز، باید آن را برای خودتان بخرید ، چه برای جشن گرفتن بدست آوردن اولین میلیارد تومان خودتان باشد، یا برای قدردانی از یک دستاورد عالی باشد، یا برای یادآوری روزانۀ هر آنچه که برای آن، این خریدار را انجام داده اید باشد. زندگی فراز و نشیب های خود را دارد، اما دستاوردی که شما را در مکانی قرار داده است که می توانید بطور ایمن یک ساعت رولکس برای خودتان بخرید، چیزی دائمی است که هیچ کس نمی تواند آن را از شما بگیرد.

3- آگاهی شما

هرچه بیشتر درباره رولکس آگاهی داشته باشید، بهتر می توانید این معامله را انجام دهید. اگر بخواهید می توانید بدون آنکه قیمت خرده فروشی آن را بدانید، به یک فروشگاه بروید. اما به جرات می توان گفت که اکثر ما به دنبال این هستیم که بیشترین ارزش ممکن را از چنین خرید بزرگی کسب کنیم.

لازم نیست صد ساعت را صرف مطالعه کنید ، اما اگر به دنبال یک ساعت هستید که می توانید برای بقیه عمر خود هر روز آن را به دست کنید، صحبت با یک مشاور که در زمینه خرید ساعت تخصص دارد یا پیوستن به یک انجمن در مورد ساعت مچی، می تواند به شما کمک کند تا بهترین درک ممکن از گزینه های پیش روی خود را بدست آورید.

 

وقتی به راحتی وارد یک فروشگاه رولکس می شوید، فقط نمونۀ کوچکی از آنچه در جهان رولکس موجود است را مشاهده می کنید. اما اگر به تحقیق بپردازید، ممکن است متوجه شوید که ساعت مناسب برای شما چیزی است که در یک فروشگاه و در شهر دیگری وجود دارد و یا یک دهه پیش به بازار آمده است، اما ممکن است به زودی دوباره مورد استفاده قرار گیرد. شما ممکن است عاشق یک مدل قدیمی شوید و یک مدل استفاده شده را خریداری کنید. به فراتر از آنچه آشکارا در مقابل شماست و به همۀ سالها نگاه کنید، مطمئنا از کاری که کرده اید خوشحال خواهید شد.

گام 2: کدام رولکس برای شما است؟

ابتدا این سه سؤال را از خود بپرسید:

آیا شما یک ساعت اسپرت یا یک ساعت لباسی می خواهید؟ ساعت های لباسی هوشمندانه تر هستند، اما با شلوار جین و تی شرت مناسب به نظر نمی رسند، در حالی که رولکس اسپرت هنوز هم می تواند با کت و شلوار پوشیده شود. اگر در محدودیت هستید ، یک Explorer یا Explorer II ساعت های همه منظوره ای هستند.

آیا قصد دارید هر روز آن را بپوشید یا فقط در موارد خاص؟

چه تصویری را می خواهید از خود نشان دهید؟

از خرید مدلهایی که بیش از اندازه مد گرا هستند، ساعت های پر زرق و برق، ساعت هایی با عقربه های رنگارنگ، موارد بیش از اندازه بزرگ و جدیدترین مدلهای بروزرسانی شدۀ نسخه های کلاسیک (با توجه به اینکه نسخه های کلاسیک هر از مدتی یک مدل به روز رسانی شده عرضه می کنند) خودداری کنید (مگر اینکه این ساعت، مدل جدید 116710 BLNR ، یک بزل دو رنگ آبی، مشکی باشد که به طور گسترده به عنوان یک کلاسیک جدید در نظر گرفته می شود).

ساعت رولکس جی ام تی مستر 2

شما می توانید ببینید که چرا 116710 BLNR به عنوان یک کلاسیک مدرن شناخته می شود … و چرا به عنوان بزل “بتمن” شناخته می شود.

 

به یک فروشگاه بروید و چند مورد را امتحان کنید. ببینید که آنها چقدر به شما می آیند و چه احساسی به شما می دهند. ساعت مناسب شما، برای شما آواز می خواند ، به طور غریزی می دانید که مال شماست.

♦ ویدیوی نکات مهم جهت خرید اولین ساعت رولکس شما ♦


 

گام 3: خرید یک رولکس نو در برابر خرید یک نمونۀ قدیمی

 

خرید یک رولکس نو

این آسانترین مسیر برای کسانی است که اولین ساعت رولکس خود را می خرند. بازار ساعت های لوکس دست دوم گیج کننده است. همچنین، اولین رولکس یک نقطۀ عطفی در زندگی شما است، به خصوص اگر شما چیزی را جشن می گیرید و یا یاد چیزی را گرامی می دارید، خوب است که این ساعت، تنها مال شما باشد.

رولکس هر سال چندین مدل جدید را به روزرسانی می کند، بنابراین ممکن است یک مدل از ساعت های قدیمی مانند هم به نظر نرسند.

خرید رولکس دست دوم

این روش می تواند ارزان تر از خریدن ساعت نو باشد ، اما قیمت های آن را با مدلهای نو مقایسه کنید، زیرا در واقع این قیمت ها همیشه ثابت نیست.

عموما، کیفیت رولکس به معنای این است که مدل های دست دوم معمولاً به خوبی مدلهای نو هستند. اما مطمئن شوید که یک فروشنده معتبر را با ضمانت تعمیر و گارانتی انتخاب می کنید.

خرید یک رولکس قدیمی

یک رولکس قدیمی معمولاً به رولکس بالای 30 تا 50 سال اشاره دارد، اما گاهی اوقات در مورد هر رولکسی که قبل از استفاده از بدنه های پلاستیکی، تولید شده اند، کاربرد دارد. مدلهای رایج قدیمی ارزان تر از مدلهای جدید هستند، اما مدلهای نادر می توانند بسیار گرانتر باشند.

همچنین توجه داشته باشید که در گذشته اندازه استاندارد ساعت های مردانه بسیار کوچکتر بود. بدنۀ رولکس های قدیمی اغلب 34 میلی متر یا کمتر است، که می تواند با نگاه جدید، زنانه به نظر برسد.

بعلاوه برای کسی که اولین ساعت خود را خریداری می کند، انتخاب یک مدل رولکس قدیمی، پیدا کردن فروشندۀ خوب و دوری از قربانی کلاهبرداری شدن، دشوار خواهد بود. با این حال، ساب مرینر (submariner) قدیمی انتخاب خوبی است ، یک ساعت شیک و همه کاره است که خیلی کوچک نیست و اغلب ارزان است.

 

ساعت دست دوم رولکس

یک رولکس قدیمی به احتمال زیاد به سرویس دهی نیاز دارد ، بنابراین گرفتن ضمانت در مورد این نوع ساعت حتی مهمتر است.

گام 4: تحقیق و کسب پیش زمینۀ لازم

شما نمی توانید هنگام خرید ساعت های لوکس، کورکورانه تصمیم بگیرید، این یک هنر و یک علم است.

هنگامی که در اصول اولیه اعتماد به نفس لازم را کسب کردید، به انجمن های رولکس مراجعه کنید. این جایی است که علاقه مندان به رولکس در آن دائما حضور دارند. اطلاعات در دسترس می تواند بسیار زیاد باشد، و فرهنگ علاقه مندان جدی ساعت،  خاص خودشان است . بنابراین به شما در شناخت تاریخچه و صحبت کردن با اصطلاحات آنها کمک می کند.

به این مسئله فکر کنید که چه سبکی و ویژگی هایی هستند که می توانید برای مدت طولانی با آنها زندگی کنید. این امر را به تدریج راحت تر به دست می آورید تا اینکه در گرماگرم یک لحظۀ خاص، بخواهید چیزی را انتخاب کنید.

گام 5: از کجا بخریم؟

بهترین مکان برای خرید رولکس، یک نمایندگی مجاز است، جایی که توسط رولکس، بازرسی و تأیید شده است. شهرت آنها را از طریق اینترنت بررسی کنید . اگر مدتی حضور داشته اند، احتمالاً جایی در مورد آنها بحث شده است، و اگر جدید باشند، می توانید ببینید که آنها چگونه از طریق رسانه های اجتماعی خود، سوالات مشتریان را پیگیری می کنند.

اگر می توانید، یک نماینده مجاز محلی را انتخاب کنید و با آنها رابطه برقرار کنید. 99٪ از موارد شما باید خریدهای زیادی از یک فروشنده داشته باشید تا یک ساعت رولکس با تقاضای بالا و کمیاب مانند دیتونا ( Daytona ) فولاد ضد زنگ، را به شما بفروشند.

بسیاری از نمایندگی های مجاز نیز به دلیل اینکه تعداد زیادی از افراد ، خرید رولکس را صرفاً برای فروش فوری و کسب سود انجام می دهند، به مشتریان غیره محلی، نمی فروشند. فروشندگان تمایل دارند با مشتریان محلی ارتباط برقرار كنند و با آنها تجارت مكرر داشته باشند و در واقع برای ساعت های خود ارزش قائل شوند.

رولکس، نمایندگان مجاز را از ارائه تخفیف منع می کند. برای مدل های محبوب فولاد ضد زنگ ، بعید به نظر می رسد که تخفیفی کسب کنید ، حتی ممکن است به دلیل تقاضا مجبور به پرداخت هزینۀ اضافی شوید. برای رولکس های فلزات گرانبها با قیمت های بالاتر و برای مدل های دست دوم و قدیمی، ممکن است جایی برای مذاکره وجود داشته باشد، به خصوص اگر فروشنده را بشناسید.

کلیه نمایندگی های مجاز، ضمانت تعمیر و نگهداری ارائه می دهند. کلیه رولکس های نو دارای ضمانت پنج ساله هستند و شما همیشه باید برای رولکس های دست دوم و یا قدیمی، گارانتی دریافت کنید.

 

رولکس نو شما با این برچسب های سبز همراه خواهد بود که حاوی گارانتی پنج ساله است.

 

قبل از خرید، به صورت فیزیکی ساعت مورد نظر خود را امتحان کنید. اگر یکی از بندهای Oyster را پسندید، فروشنده می تواند با برداشتن یا اضافه کردن اتصالات، آن را برای شما اندازه کند.

گام 6: اشتباهاتی که در خرید رولکس باید از آن اجتناب کنید

 

خرید رولکس به عنوان یک سرمایه گذار

رولکس ها ارزش خود را فوق العاده خوب نگه می دارد، اما به طور کلی شما نمی توانید آنها را سریع تبدیل به پول کنید. یک رولکس ساب مرینر احتمالاً تا 5 درصد در سال رشد قیمت خواهد داشت. برخی از مدلهای قدیمی در سالهای اخیر از نظر قیمت رشدهای نجومی داشته اند. اگر فکر می کنید ممکن است روزی ساعت خود را بفروشید، مطمئن شوید که جعبه و رسید آن را نگه می دارد، زیرا این موارد ارزش فروش مجدد را افزایش می دهد.

با همۀ این گفته ها، شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید که از فروش رولکس دست دوم خود سود کسب می کنید. آن را برای خود بخرید، نه آنطور که فکر کنید ممکن است روزی قیمت آن افزایش یابد.

خرید رولکس فیک

آیا خرید رولکس های فیک ارزشی دارد؟ در یک کلمه: خیر. همیشه نگران خواهید بود که کسی متوجه فیک بودن آن شود. شما احساس اطمینان نخواهید کرد و نسبت به خودتان احساس بدی خواهید داشت.

ساعت رولکس اویستر دی تونا

 

استفاده از محصولات ارزان قیمت باعث می شود شما احساس کم ارزش بودن کنید ، حتی می تواند عملکردهایی که به ظاهر نامربوط، اما مهم هستند را کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجله روانشناسی اجتماعی تجربی منتشر شد، دو آزمایش برای دیدن تأثیر استفاده از محصولات معمولی در دو زمینۀ غیرمرتبط انجام شد، یکی مربوط به تجارت و دیگری مربوط به جذابیت عاشقانه.

كسانی كه از محصولات معمولی استفاده می كردند، خودشان را به میزان قابل توجهی كمتر از ارزش واقعی خود، ارزیابی می کردند (مثلا احساس آنها در مورد اینکه ارزش چه مقدار حقوق دارند)، و پایین تر از آنچه “شریک زندگی” آنها در مورد جذابیت آنها فکر می کردند، خود را ارزیابی می کردند. افرادی که از محصولات معتبر (AUTHENTIC) استفاده کردند، احساس جذابیت بیشتری داشتند و ارزش خود را بالاتر ارزیابی می کردند.

صبر کنید تا بتوانید با درآمد شخصی خود یک رولکس اصل بخرید در این صورت این یک نماد معنی دار از دستاورد شما خواهد بود.

نکاتی در مورد رولکس فیک


اگر گزینه نمایندگی رولکس در تهران و یا دیگر شهرها در دسترس نیست و از طرفی می توانید مثلاً از یک فروشنده عتیقه، ساعت مچی دست دوم خریداری کنید، در اینجا چند نکته برای مشخص کردن احتمال فیک بودن ارائه شده است.

  • اشتباهات املایی، متن نامشخص یا تاریخ هایی که با ذره بین خواندن آنها دشوار است.
  • روی صفحۀ آن اویستر نوشته است، اما هنگامی که چند ثانیه آن را در آب غرق کنید، آب به درون آن نشت می کند.
  • شماره مدل در داخل بند به صورت نامرتب حک شده است ، یا اگر شما شماره مدل را به صورت آنلاین بررسی کنید، با ساعت مطابقت ندارد.
  • در صورت باز کردن پشت ساعت (با ابزارهای ویژه) ، چرخ دنده ها همه دارای رنگی یکسان هستند و/ یا داخل کیس پشتی شامل “Made In” ، نوع فلز و شماره مدل نمی باشد.
  • حالت تیک تاک دارد. رولکس های اصل، هشت حرکت بسیار بی صدا را در یک ثانیه انجام می دهند (یک “حرکت جاروبی”)، نه دو صدای بلند تیک، تاک.

 

گام 7: تعمیر و نگهداری رولکس

مهمترین (و لذت بخش) بخش تعمیر و نگهداری رولکس به دست کردن رولکس تان است. اگر بیش از حد طولانی در یکجا بمانند، روان کاری بخش موتور به سختی انجام می شود که در هنگام حرکت مجدد ساعت، باعث اصطکاک یا آسیب می شود. اگر اغلب آن را به دست نمی کنید، آن را هر 48 ساعت یک بار به آرامی حرکت دهید یا حداقل یک بار در هفته کوک کنید.

با این حال، هنگام به دست کردن آن، رولکس خود را کوک نکنید. آن را روی یک سطح صاف و نرم بگذارید، تاج را به وضعیت 2 شل کنید، 30 الی 40 بار آن را بچرخانید و تاج را به پایین بپیچانید.

در مورد کوک کردن اضافه نگران نباشید ، رولکس شما یک وسیله داخلی برای جلوگیری از این امر دارد.

 

اگر ساعت هنگامی که کوک شد شروع به کار نمی کند، آن را به آرامی حرکت دهید و مدتی صبر کنید تا خود شروع به کار کند. آنرا به شدت تکان ندهید، اگر هنوز کار نمی کند، آن را توسط یک فروشنده معتبر رولکس بررسی کنید.

رولکس شما به ناچار، چند خراش برمی دارد. برای به حداقل رساندن خراشها، آن را در شب روی پارچه نرم یا در جعبه آن بگذارید.

با جلا دادن با پارچه صیقل دهندۀ با کیفیت که مخصوص استیل و طلا طراحی شده است، خراش ها را بردارید. حدود یک دقیقه جلا دادن با فشار متوسط ​​بسیار کافی است. با این حال، جلا دادن مقدار ناچیزی از سطح را بر می دارد، بنابراین فلز های رنگ زده و یا قطعات بدون پوشش را جلا ندهید و از مواد شیمیایی که برای جواهرات طراحی نشده اند، استفاده نکنید.

سرانجام، رولکس خود را هر 5 سال یکبار توسط یک فروشنده معتبر رولکس سرویس کنید. آنها همچنین می توانند به سؤالات شما در مورد نگهداری از آنها پاسخ دهند.

نحوه شستن رولکس


گرد و خاک می تواند بر نحوه عملکرد رولکس شما تأثیر بگذارد. اگر ساعتتان ضد آب است، برای شستشو این مراحل را دنبال کنید.

  • دستان خود را بشویید.
  • اطمینان حاصل کنید که تاج کوک محکم است.
  • ساعت را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • بوسیلۀ صابون ملایم و بدون آمونیاک، با استفاده از دستان خود آن را بشویید.
  • خاک را با مسواک نرم پاک کرده و دوباره بشویید.
  • آن را با یک پارچه نرم تمیز خشک کنید. می توانید از یک دستگاه خشک کن در محل هایی که دسترسی دشوار است مانند بین اتصالات استفاده کنید.
  • اگر آب یا چگالشی در زیر صفحۀ کریستال مشاهده می کنید، سریعاً برای تعمیر ساعت خود اقدام کنید.

سخن پایانی


برای خرید ساعت های رولکس و برند های دیگر میتوانید به فروشگاه ما به آدرس زیر مراجعه کنید:

marvand.com/shop

 

منبع مقاله: iranluxe.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *